Przeguby i wały przegubowe

Przeguby i wały przegubowe są niezbędnymi częściami napędowymi stosowanymi w aplikacjach, w których musi być przenoszony moment obrotowy i ruch obrotowy, oraz tam gdzie wały napędowe i napędzane, nie są współosiowe.

Przeguby i elementy wałów produkowane są zgodnie z normą DIN 808.



Wały przegubowe Cardana

Wały Cardana zapewniają przenoszenie ruchu obrotowego wału napędowego na wał napędzany które nie są w osi. Umożliwiają również zmianę odległości i kąta odchylenia podczas pracy maszyny.

Standardowy zakres temperatur pracy wynosi od -30 °C do +80 °C. Dostępne są również specjalne smary do niższych i wyższych temperatur.

Oferujemy szeroką gamę długości, typów, materiału (stal, stal nierdzewna) oraz wykończenia powierzchni (RAL, cynk). Gwarantujemy długą żywotność produktu.

Wały przegubowe

W naszym katalogu dostępny jest standardowy asortyment wałów przegubowych wykonanych ze stali C45, z gotowym otworem i określoną długością. Na życzenie oferujemy również wykonanie otworu z rowkiem wpustowym lub otworu kwadratowego. Ponadto możliwe jest wykonanie wałów w różnych długościach i z różnego materiału (stal nierdzewna).

Inne, specjalne, niestandardowe konstrukcje wałów przegubowych, z piastami lub kołnierzami do bardziej wymagających zastosowań, także dostępne są w katalogu.

Dystrybucja przegubów i wałów przegubowych

Przeguby i wały dzielimy, w zależności od rodzaju zastosowanych łożysk, na przeguby i wały z łożyskiem ślizgowym lub łożyskiem igiełkowym.


Przeguby i wały z łożyskiem ślizgowym wg DIN 808-G
  • brak luzów na łożysku podczas pracy
  • odpowiedni do max. 1000 obr/min
  • dopuszczalny nawet niewielki kąt ugięcia od 0°
  • konieczne smarowanie (odstępy między smarowaniem można wydłużyć poprzez zastosowanie osłon wypełnionych smarem)

Przeguby i wały z łożyskami igiełkowymi wg DIN 808-W
  • brak luzów na łożysku podczas pracy
  • odpowiedni do max 5000 obr/min
  • kąt ugięcia co najmniej 10°

Różnica między wałem przegubowym a przegubem

Wał przegubowy składa się z dwóch przegubów i części wysuwanej ( w przypadku wałka wysuwanego).
Przeguby można stosować oddzielnie.
W wersji ślizgowej standardowo stosowana jest stal C45 z indukcyjnie hartowanymi powierzchniami styku przegubów. Zapewnia to większą odporność na zużycie. Istnieje możliwość wykonania przegubów ze stali nierdzewnej.

Stal automatyczna jest standardowo używana do wersji igiełkowej, krzyżaki są kute. Możliwa jest również obróbka powierzchni w postaci natrysku lub galwanizacji.

Więcej informacji na temat przegubów i wałów przegubowych znajdziecie w katalogu naszego partnera Elso Elbe.

Osłony

Osłony przeciwpyłowe służą do ochrony przegubów i wałów przegubowych przed kurzem, kapiącą wodą, oparami kwasów i czynnikami atmosferycznymi.

Osłony napełnione smarem znacząco wydłużają okres międzyserwisowy jak i żywotność przegubów i wałów przegubowych z łożyskami ślizgowymi.

W przypadku wałów i przegubów z łożyskiem igiełkowym, osłony są stosowane tylko w środowisku o dużym zapyleniu.

Konserwacja i smarowanie

Aby zapewnić bezawaryjną pracę przegubów i wałów przegubowych z łożyskami ślizgowymi, należy przestrzegać odpowiednich odstępów między smarowaniem.

Przeguby z łożyskami igiełkowymi są bezobsługowe, a ze względu na długą żywotność smaru są często umieszczane w trudno dostępnych miejscach.

Wały przegubowo-teleskopowe z kołnierzami są zwykle wyposażone w smarowniczki do smarowania ciśnieniowego smarem za pomocą smarownic (również smarownic ręcznych). Należy przestrzegać odpowiednich okresów smarowania. Przeguby i wały przegubowe są fabrycznie nasmarowane, zwykle smarem mineralnym.

Standardowy zakres temperatur: od -30 °C do +80 °C (smarowanie ciągłe).

Do późniejszego smarowania stosuje się wyłącznie smary o tej samej specyfikacji. W przypadku stosowania przegubów lub wałów przegubowych w wysokich lub niskich temperaturach, decydującym kryterium jest środek smarny i jego odporność. Okresy smarowania są zwykle określane przez producenta maszyny i wymienione w dokumentacji. W innym przypadku, zaleca się smarowanie przegubów wału (w wersji przesuwnej) oraz części rowkowanej, raz na zmianę. Nie dotyczy to używania osłon. W tym przypadku przegub wraz z osłoną powinny być umyte dwa razy w miesiącu. Osłonę napełnia się świeżym smarem i ponownie montuje na wale.

Bartosz Bobrzyk

Konsultant techniczny

Bartosz Bobrzyk

Konsultant techniczny