Pasy zębate z warstwami transportowymi

Pasy zębate wykonane z poliuretanu mogą zostać wyposażone w warstwę transportową o dowolnej charakterystyce, która umożliwia wykorzystanie takiego pasa w różnych aplikacjach transportowych.
Wybór odpowiedniej warstwy transportowej jest uzależniony od rodzaju transportowanego przedmiotu oraz właściwości, jakie warstwa musi spełniać. Warstwy o wysokim współczynniku tarcia dają dobry efekt przenoszenia a te z niskim obniżają minimalną konieczną moc potrzebną do transportu. Warstwy miękkie nadają się do transportu łamliwych przedmiotów a twarde do przenoszenia detali o ostrych krawędziach.

Warstwa transportowa może być dodatkowo obrobiona mechanicznie, o ile wymaga tego aplikacja. Dla polepszenia elastyczności można wykonać w warstwie transportowej poprzeczne rowki.

Budowa poliuretanowych pasów zębatych z warstwą transportową

Poliuretanowe pasy zębate – Budowa warstwy transportowejPoliuretanowe pasy zębate – Aplikacja warstwy transportowej

 

Przegięcie pasa
Pasy z warstwą nadają się do pracy z zewnętrzną rolką (pas jest odgięty do jego środka). Wtedy stosuje się bardzo miękkie warstwy, które nanosi się na pas z niższym wstępnym napięciem.

Wpływ temperatury
Przy transportowaniu detali o wysokiej temperaturze (ponad 70°C) jest ważne aby zapewnić możliwie najkrótszy czas kontaktu z pasem, aby nie doszło do jego zbytniego rozgrzania. Przez krótki okres czasu pas z warstwą może pracować w temperaturze nawet wyższej, ale należy zadbać o jego prawidłowe schłodzenie. Przy temperaturze powyżej 60°C może dojść do obniżenia wytrzymałości zęba pasa. Należy uwzględnić wpływ temperatury przy doborze pasa w przypadku wysokiego obciążenia. Przy niskich temperaturach obniża się elastyczność pasa zębatego oraz warstwy transportowej, dlatego konieczne jest zastosowanie kół pasowych o większych średnicach. Wartości minimalnych średnic kół pasowych są wyznaczone dla temperatury otoczenia 20°C i prędkości pasa 1 m/s, przy niewielkim obciążeniu elementami transportowanymi. Zastosowanie kół o średnicach mniejszych niż zalecane należy konsultować z doradcą.

Obróbka mechaniczna
Dla polepszenia parametrów pracy, pasy z warstwami mogą być obrabiane mechanicznie.

Pasy transportowe z grubszymi warstwami mają ograniczoną elastyczność, dlatego należy używać kół pasowych o większych średnicach. Elastyczność warstwy można zwiększyć poprzez wykonanie poprzecznych nacięć lub rowków. Wykonanie takich rowków poprawia również synchronizację pasa.


Zaktualizowany: 25. 1. 2023

Łukasz Bizoń

Konsultant techniczny

Łukasz Bizoń

Konsultant techniczny