Warstwa transportowa może być dodatkowo obrobiona mechanicznie, o ile wymaga tego aplikacja. Dla polepszenia elastyczności można wykonać w warstwie transportowej poprzeczne rowki.
Budowa poliuretanowych pasów zębatych z warstwą transportową
Przegięcie pasa
Pasy z warstwą nadają się do pracy z zewnętrzną rolką (pas jest odgięty do jego środka). Wtedy stosuje się bardzo miękkie warstwy, które nanosi się na pas z niższym wstępnym napięciem.
Wpływ temperatury
Przy transportowaniu detali o wysokiej temperaturze (ponad 70°C) jest ważne aby zapewnić możliwie najkrótszy czas kontaktu z pasem, aby nie doszło do jego zbytniego rozgrzania. Przez krótki okres czasu pas z warstwą może pracować w temperaturze nawet wyższej, ale należy zadbać o jego prawidłowe schłodzenie. Przy temperaturze powyżej 60°C może dojść do obniżenia wytrzymałości zęba pasa. Należy uwzględnić wpływ temperatury przy doborze pasa w przypadku wysokiego obciążenia. Przy niskich temperaturach obniża się elastyczność pasa zębatego oraz warstwy transportowej, dlatego konieczne jest zastosowanie kół pasowych o większych średnicach. Wartości minimalnych średnic kół pasowych są wyznaczone dla temperatury otoczenia 20°C i prędkości pasa 1 m/s, przy niewielkim obciążeniu elementami transportowanymi. Zastosowanie kół o średnicach mniejszych niż zalecane należy konsultować z doradcą.
Obróbka mechaniczna
Dla polepszenia parametrów pracy, pasy z warstwami mogą być obrabiane mechanicznie.
Pasy transportowe z grubszymi warstwami mają ograniczoną elastyczność, dlatego należy używać kół pasowych o większych średnicach. Elastyczność warstwy można zwiększyć poprzez wykonanie poprzecznych nacięć lub rowków. Wykonanie takich rowków poprawia również synchronizację pasa.